Saturday, August 1, 2015

قاسم سليماني كيست؟ (قسمت پنجم)



نقش قاسم سليماني در تشكيل دولت عراق 
تقلبات وسيع انتخابات سال 83 كه به حاكميت ائـتلاف وابسته به رژيم ايران منجر شد، به طور كامل تحت فرماندهي و با سازماندهي نيروي قدس سپاه پاسداران و توسط سليماني هدايت گرديد.
بعد از انتخابات سال 83 و در شرايطي كه بعد از استعفاي ابراهيم جعفري، در درون ليست ائـتلاف متحد عراق براي معرفي كانديداي نخست وزيري و تركيب دولت شكافهاي جدي ايجاد شده بود قاسم سليماني شخصاً به بغداد رفت و طي سه روز مذاكرات فشرده با سران ائـتلاف وابسته به رژيم، در منطقه سبز به سر برد تا تركيب دولتي كه بر سر كار مي آيد، منطبق بر خواستهاي رژيم ايران باشد. وي در جريان اين مذاكرات بارها تصريح نمود و آمرانه به حكيم و ساير سران اين ليست تأكيد نمود ” وحدت ليست ائتلاف موحد، بخشي از امنيت ملي جمهوري اسلامي است و ما اجازه نمي دهيم كه امنيت ما تحت تاثير قرار بگيرد...“ . قاسم سليماني در اين مذاكرات فشرده و با استفاده از انواع تهديد و تطميع، مسير معرفي كابينه را هموار نمود و از پاكسازي ارگانهاي امنيتي دولت عراق جلوگيري كرد تا موقعيت عوامل رژيم ايران در اين ارگانها را تحكيم نمايد. 
اظهارات و فشارهاي سليماني در مذاكرات مربوط به تشكيل دولت عراق زمينه ساز تشتت و فروپاشي ليست ائـتلاف موحد را فراهم نمود و عراقياني كه در اين ليست نمي خواستند تحت سلطه رژيم ايران بمانند، به تدريج مسير خروج از سلطه رژيم ايران را طي كردند.

يك تيم روزنامه نگار غربي در گزارش مفصل تحقيقي كه در بغداد پيرامون نقش سليماني  تهيه كرده دراين باره نوشته است: « در آوريل 2006، قاسم سليماني بي سر و صدا وارد منطقه سبز بغداد... شد تا سعي كند هماهنگيهايي در زمينه انتخاب يك نخست وزير جديد عراقي بعمل آورد. مقامات عراقي گفتند اين ديدار بي پرواي سليماني, تنها تجربه نفوذ وي به منطقه سبز بوده. اما مقامات آمريكايي گفتند چه بسا او بيشتر از يكبار در آنجا بوده باشد“. 
قاسم سليماني در منطقه سبز با سياستمداران شيعي مذاكره كرد تا نسبت به حمايت تهران از آنها اطمينان دهد. در نهايت, عراقيان بر سر نخست وزير نوري مالكي مصالحه كردند. مقامات آمريكايي كه توسط شعبه امنيتي سراسيمه شده بودند, از متحدين عراقي خود در باره حضور سليماني در منطقه سبز توضيح خواستند. عادل عبدالمهدي, معاون وقت رئيس جمهور عراق و از سران ائـتلاف شيعه كه در اين مذاكرات با سليماني حضور داشته است گفت: ”مقامات آمريكايي خشنود بودند كه راه حلي براي اين وضعيت سكون كه ما در آن هنگام داشتيم پيدا شده, اما البته از سوي ديگر، فكر مي كنم ناخشنود بودند زيرا او (سليماني) در منطقه سبز بوده است“.(سايت مك كلاچي McClatchy 28 آوريل 2008).
يك مقام ارشد عراقي كه سليماني را سالهاست مي شناسد و بدليل حساسيت رابطه ميان عراق و ايران به شرط ناشناس ماندن با تيم روزنامه نگاران غربي مصاحبه كرد، به آنها گفته است: ”سليماني در جريان انتخابات عراق از طرف يك فراكسيون شيعي طرفدار ايران كه خود در تشكيل شدن آن كمك كرده بود, از طريق يك كارزار مالي مخفيانه به مقابله با تلاشهاي اياد علاوي براي تشكيل يك حكومت سكولار برخاست. وي همچنين ماشينهاي چاپ, مشاور, و تجهيزات راديويي ارسال كرد“(سايت مك كلاچي McClatchy 28 آوريل 2008). اما بحران در درون ليست ائـتلاف بعد از معرفي و شروع كار اين دولت شدت گرفت و قاسم سليماني با خارج شدن برخي جريانات عمده شيعه از اين ليست مثل جريان صدر و حزب فضيلت، مجموعه اي از فعاليتهاي سياسي و تروريستي براي حذف ساختار ليست شيعه وابسته به رژيم را در دستور كارش قرار داد.

0 comments :

Post a Comment