Tuesday, June 30, 2015

ايران -روزهاي پاياني ضرب الاجل مذاكرات هسته اي و ضد ونقيض گويي هاي هاي خامنه اي


در روزهاي پاياني مذاكرات اتمي هستيم اخبار هسته اي بويژه سخنراني هاي خامنه اي و ضدو نقيض گوييهايش خبر از درماندگي او ميدهد.اگر به حرفهاي  سه‌شنبه خامنه‌ای در مورد مذاکرات اتمی يك نيم نگاهي بيندازيم، منظورم فقط يك هفته قبل از ضرب‌الاجل است  خامنه اي به صحنه آمده اما اظهارات او تصویر روشنی به‌دست نمی‌دهد. وابستگان به باند خامنه‌ای  ضرب الاجل را اينطور توصيف كرده اند: «اتمام حجت هسته‌ای»، «خطوط قرمز پابرجاست»، «تحریم های مالی و بانکی باید هنگام امضای توافق لغو شود» و «آمریکا به‌دنبال نابودی صنعت هسته‌یی ایران است». و حالا بشنويد از روزنامه‌های باند رفسنجانی كه نوشته اند : می‌توان بر اساس عقل و محاسبه عقب گردهایی نیز داشت»، «دفاع از تیم هسته‌ای»، «همه مسؤلان ایران به‌دنبال توافق خوب، منصفانه و عزتمندانه هستند»، «حمایت جانانه و دوباره از تیم هسته‌ای.اينجا بود كه برايم يك سوال ايجاد شدا زاين همه نگراني كه چرا حرفهای خامنه‌ای یک هفته مانده به ضرب‌الاجل  مذاكرات اتمي چنین واکنش دوگانه‌یی را در درون دولت خود برانگیخته؟ ؛ اگر در درون اينطور است در بیرون  چگونه است؟ 
چند نمونه 
...
نیویورک‌تایمزمينويسد: «رهبر ایران خطوط سخت‌سرانه خودش را سخت‌تر می‌کند

آسوشیتدپرس بيان ميكند: «آیت‌الله ایران از ممنوعیت دسترسی بازرسان به سایتهای نظامی حمایت می‌کند». 
رویترميگويد: «اختلاف میان نظر مذاکره‌کنندگان و رهبرشان
 فابیوس وزیر خارجه فرانسه: «بنظر می‌رسد سران رژیم ایران علاقمند به یک توافق اتمی نیستند.
با توجه به اين نمونه ها آيا  به نظرتان ، واقعاً خامنه‌ای در اظهاراتش راه را بر توافق بسته است؟ اگر اينطور نيست پس اين همه دوگانگي براي چيست؟دررابطه با تحريمها ميآيد و مي گويد:تحریمهای اقتصادی و مالی و بانکی… باید فوراً در هنگام امضای موافقتنامه لغو شود». بعد در يك صحنه ديگراضافه می‌کنه: «البته لغو تحریم یک مراحل اجرایی دارد ما این را قبول داریم. ، بخشی از این در مقابل بخشی از آن، بخش دیگری از این در مقابل بخش دیگری از آن». تناقض لغو فوري اول جمله و بعد اين حرف را زدن براي چيست يعني خودش مرز سرخ را رد كرده و در مورد بازرسیها گفته : «بازرسیهای غیرمتعارف» و «پرس و جو از شخصیتها» را «به هیچ‌وجه قبول ندارم» و «بازرسی از مراکز نظامی را هم نمی‌پذیریم اين حرف با مباني 5+1متناقض است ولي در چند جمله ديگر به شكل شيادانه مي گويد «ما عقیده نداریم که در یک مذاکره هیچ هزینه‌ای نباید داد هیچ عقب گردی نسبت به بخشی از موضوعات نباید کرد». همزمان در يك اقدام موازي در تصويب طرح«الزام دولت به صیانت از حقوق هسته‌یی»  در مجلس دردوم تيردست زد كه البته قبل از رأی‌گیری لاريجاني در جلسه غيرعلني براي باندهاي طرفدارخامنه اي خاطر نشان كرده بود كه  باید به این طرح كه خواست خامنه‌ای است راي بدهند.  در این مصوبه درمورد بازرسي نوشته شده: «مصوبه شورای عالی امنیت در این مورد باید اجرا شود». گرچه در این طرح مشخص نشده است که این مصوبه چیست، اما روشن است که می‌تواند مرز سرخ «ممنوعیت بازرسی اماکن نظامی» را لغو یا تأیید کند. و به اين ترتيب خامنه اي شروع به ملق زدن ميكند و يكي به نعل و يكي به میخ می‌زند. از یک طرف تیم مذاکره‌کننده را مورد تأیید و تشویق و تقدیر قرار می‌دهد، از یک طرف مرز سرخ می‌کشد و از طرف دیگر برای آن راه خروج باز می‌کند. 
حالا بايد ببينيم كه بعد از اين همه نعل وارونه و ضد ونقيض گويي اين مذاكره به كجا ميرسد 
البته چيزي كه خيلي واضح است چه قبل از توافق و چه اگر توافقي در كار باشد قيمت آن را مردم ايران بايد با سركوب و فقر و اختناق بيشتر بدهند 
چون اين كه ديگر براي همه واضح است كه اين همه اصرار براي حفظ با صطلاح فناوري هسته اي از كجا سرچشمه ميگيرد و اون چيزي نيست براي حفظ بقاي حاكميت و صدور تروريسم در منطقه كه همه جا را هم اكنون به آتش كشيده و بر باد دادن ثروتهاي كلان ايران و فرو بردن مردم ايران در فقر و تنگدستي بيشتر .
راستي بمب هسته به قيمت جان چه كسي؟

0 comments :

Post a Comment