Tuesday, June 16, 2015

قاسم سليماني كيست؟ (قسمت چهارم)



نقش قاسم سليماني در عراق پس از سقوط حكومت صدام

با شروع بحران عراق در اواخر سال 1381 و تصميم گيري خامنه اي براي به كنترل در آوردن اين كشور، قاسم سليماني مسئوليت اجراي اين طرح را بر عهده گرفت. بعد از سقوط دولت سابق عراق، قاسم سليماني فرماندهي اعزام نيروهاي سپاه 9بدر و ساير گروههاي وابستهٌ به جمهوري اسلامي به عراق را به دست داشت. وي همچنين با تقويت فرماندهي و سازمان كار قرارگاههاي «نصر» در نقده و «رعد» در مريوان حمايت و پشتيباني همه جانبه از گروه انصارالاسلام را آغاز كرد. 
از نيمهٌ سال 1382 در جهت يكدست شدن و تمركز هر چه بيشتر فعاليتهاي سياسي و نظامي ايران در عراق، ستاد فرماندهي نصر به عنوان بخشي از دفتر خامنه‌اي كه مسئوليت امور سياسي در عراق را بر عهده داشت, منحل گرديد و قاسم سليماني بعنوان فرمانده نيروي قدس، مسئوليتهاي ستاد نصر را نيز خود عهده دار شد و رابطه با احزاب سياسي در عراق نيز تحت نظارت او قرار گرفت. وي بدليل نقشي كه طي يكسال اول بعد از اشغال عراق در اين كشور ايفا كرد، در سال 1383 از سوي خامنه اي مدال لياقت دريافت نمود.


همه احزاب و گروههاي وابسته به جمهوري اسلامي و گروههاي ديگر در عراق با قاسم سليماني در ارتباط هستند. از اين رو همه سران احزاب وابسته از جمله عمار حكيم, هادي العامري, ابوحسن الساري، قاسم السهلاني، عبدالكريم العنزي، داغر الموسوي و ابو بلال الاديب و ساير فرماندهان و مسئولين احزاب در ارتباط با جمهوري اسلامي ايران كارهاي خود را در ارتباط با قاسم سليماني دنبال مي‌كنند.
گروههاي تروريستي سني مذهب مانند انصار الاسلام و... نيز در ارتباط با قاسم سليماني قرار دارند و از اين نظر نقش قاسم سليماني در عراق براي پيشبرد اهداف خامنه اي بسيار مهم و بلاجايگزين ميباشد. 
قاسم سليماني در تاريخ 26 مرداد 83 خطاب به دانشجويان دانشگاه سپاه گفت: ”ما براي مقابله با دولت فدرال و لائيك علاوي كه وابسته به آمريكا ميباشد به گروههاي توحيد و جهاد و انصارالاسلام كمكهاي لجستيكي ميرسانيم و نفرات اين گروهها حق عبور و مرور بدون گذرنامه را بين ايران و عراق در نقاط مرزي حلبچه در شمال و ايلام منطقه مياني عراق را دارند. منافع عالي جمهوري اسلامي ايجاب ميكند كه ما با اين دولت در عراق مقابله كنيم“. 
قاسم سليماني طي سالهاي 83-85 ترددات متعددي به عراق داشته كه بطور معمول از مرز مهران وارد شده و با اسكورت مخصوص نيروهاي بدر و حركت حزب الله به نجف و بعضاً به بغداد رفته و هماهنگيهاي خود را با فرماندهان و گروههاي عراقي وابسته به نيروي قدس انجام داده است. 
محسن حكيم فرزند عبدالعزيز حكيم بعنوان نماينده مجلس اعلي در تهران و عمار حكيم پسر ديگر عبدالعزيز حكيم در عراق مستقيما با قاسم سليماني مرتبط هستند و كارهايشان را با آنها هماهنگ ميكنند. 

0 comments :

Post a Comment